Wow spannend. Je bent vastberaden om je (nieuwe) onderneming tot een success te maken. Je hebt je domeinnaam en hosting geregeld. Nu kan je starten met het maken van jouw eigen website. Jouw website is meer dan een visitekaartje en kan je 24/7 bezoekers opleveren. Maar hoe maak je een succesvolle website en waar moet je allemaal op letten? Ik geef je graag wat tips, deze tips komen o.a. ook aan bod in mijn trainingsmodule Krachtige Kern.

1-Wie is je doelgroep

Jij weet heel goed wat je wilt, anders was je geen ondernemer geworden. Maar zit jouw doelgroep wel op het zelfde level? Weet jij wat je doelgroep wilt? En hoe ziet jouw ideale klant er uit? Bedenk hoe jij die ideale klant gaat aantrekken en blij gaat maken met jouw dienst of product.

2-Wat wil je dat je bezoekers gaan doen op je site?

Bepaal een hoofddoel per pagina, zo kan jij je doel ook daadwerkelijk behalen. Een doel kan zijn meer verkopen, downloads van een e-book of het verzamelen van emailadressen.
Plaats een duidelijke call-to-action op je website die leidt naar datgene wat je wilt dat de bezoeker doet. Vermijd te veel informatie voor je bezoekers zeker op de homepagina, beperk je tot 1 doel. Zo voorkom je dat je websitebezoeker te veel keuzes moet maken.

3- Hoe spreek jij je klanten aan?

Met welke manier spreek jij je klanten aan, de tone of voice. De taal, opbouw van je zinnen en het gebruik van woorden bepalen je merkidentiteit en de cultuur van jouw bedrijf. Het is daarom belangrijk op de juiste tone of voice te gebruiken. Formeel en academisch taalgebruik past niet bij een hip jong bedrijf. En welke aanspreekvorm gebruik je? Jij en je of u? U hoeft niet oubollig te zijn, het is maar net welke doelgroep je wil bereiken en ‘u’ kan heel persoonlijk zijn.

4- Kies voor een eenduidige uitstraling

Wellicht heb je al een logo en briefpapier en daarmee de huisstijl al bepaald. Een huisstijl is een het gezicht van je bedrijf. Hierin bepaal je de kleuren, het lettertype, het gebruik van het logo en natuurlijk ook de tone of voice. Zorg dat je website eenduidig is met je huisstijl. Zo blijf je herkenbaar.

5- Zorg dat je vindbaar bent

Je website heeft een mooie vormgeving, je hebt de juiste call-to-actions toegevoegd en goede teksten geschreven. Je website is af! Maar je bent nog niet klaar. Om je website succesvol te maken en te houden moet je blijven optimaliseren. Pas SEO (zoekmachine optimalisatie) toe op jouw website om beter gevonden te worden in zoekmachines zoals Google en trek meer klanten aan. Een goede SEO plug-in voor je website is Yoast. Yoast SEO is een plug-in je helpt om je pagina’s en nieuwsberichten te verbeteren qua vindbaarheid. Je moet nog steeds zelf op zoek gaan naar goede zoekwoorden, maar Yoast SEO helpt je wel om deze zoekwoorden optimaal in je pagina of nieuwsbericht te gebruiken. De Yoast SEO plug-in werkt heel eenvoudig met een zogeheten ‘verkeerslicht’. Wanneer de Yoast SEO een groen bolletje weergeeft is je pagina goed om door de zoekmachines op de juiste woorden, beelden en links gevonden te worden. Is deze rood dan geeft Yoast aan wat er verbeterd moet worden om een groen licht te krijgen. Een handige tool dus.

Zelf aan de slag met jouw website? Kijk eens naar mijn aanbod voor jou op www.online-in-een-dag.nl