Waarom zijn hyperlinks meestal blauw en waarom zou je dat ook moeten instellen?

Als je pagina’s opent en externe- of interne hyperlinks ziet zijn deze vaak blauw. Maar waarom is dat eigenlijk? 

Het schijnt zo te zijn dat de grondleggers van het World Wide Web (Tim Berners-Lee en Robert Cailliau) dit met willekeurigheid hebben ingesteld. Dit antwoord is natuurlijk een beetje jammer voor een spannend verhaal. Maar achteraf gezien is dit wel de juiste keuze geweest want:

De kleuren rood en groen zijn het slechtst waar te nemen voor mensen met een kleurenblindheid of anders gezegd kleurenzwakte. Bijna iedereen kan de kleur blauw goed onderscheiden van andere kleuren en daarom is blauw voor hyperlinks de beste keus.

Je wilt graag dat je links goed opvallen, dus gebruik je hier het liefst een primaire kleur (rood, groen of blauw) voor. Van deze 3 primaire kleuren wordt blauw het beste gezien, dus is dat de beste keus voor de hyperlinks.

Wat betekent de kleur blauw?

Blauw wordt gezien als de kleur van vertrouwen, duidelijke communicatie en betrouwbaarheid. Meer associaties op de kleur blauw zijn loyaal, geduldig, sympathiek, vriendelijkheid, waarheid, evenwichtigheid, efficiëntie en stabiliteit. Maar ook conservatief, kalmte, koude, weinig emotioneel, status en macht. Door associaties met integriteit en oprechtheid wordt blauw veel gebruikt in zakelijke logo’s.

Toeval of niet, blauw is niet alleen enorm in trek als linkkleur. Is het je eigenlijk wel eens opgevallen dat alle logo’s van de grootste internetservices blauw zijn? Of dat verkeersborden waar een actieve houding van je verlangt wordt, ook blauw zijn?

Maar moet je nou altijd blauw gebruiken? Nee dat hoeft niet en ook niet voor linkjes. Maar het is wel een verstandige keus…

Kleurencombinaties voor je website kan je aan de hand van het kleurenwiel maken. De meest bekende combinatie van kleuren zijn de triadic colors. Dit zijn de kleuren die samen een driekhoek vormen in het kleurenwiel.

 

triadic kleuren

Nu zie je waarom rood, geel en blauw vaak in combinatie gebruikt worden. Maar bijvoorbeeld ook paars, oranje en groen zijn een goede driehoekscombinatie.

Zijn er ook (conversiegerichte) mannen- of vrouwenkleuren?

Richt jij je vooral op mannen? Of bestaat jouw doelgroep met name uit vrouwen? En welke kleur heb je daarbij (strategisch of niet) gekozen? Wanneer je je wil richten op de vrouwelijke consument, dan zijn blauw, paars en groen een goede keuze. Bij mannen zijn dat blauw, groen en zwart. Bruin en oranje zijn geen goede keuze voor conversie bij beide groepen.

Deze blog is geen oproep aan designers om alleen maar blauwe logo’s te maken en blauw te gebruiken op websites maar bedenk eens of de kleur blauw bij het bedrijf goed past? En of de kleuren op je website wel bewust en goed overwogen gekozen zijn? Ik ben benieuwd…