Een 404 melding is een foutmelding. Deze geeft aan dat een bepaalde pagina niet (meer) kan worden gevonden. De pagina is of verwijderd of verplaatst. Een 404 komt ook voor als een bezoeker een verkeerde URL heeft ingetypt.

Hoe kan een 404 ontstaan?

De meest voorkomende reden voor een 404-foutmelding is het leggen van een verkeerde link naar een pagina op de website. Dit kan diverse oorzaken hebben. We maken onderscheid tussen externe, uitgaande en interne 404-foutmeldingen.

Veel voorkomende situaties waarbij 404-foutmeldingen kunnen ontstaan

  1. Een redesign of migratie van een website
  2. Paginanaam wordt aangepast
  3. Pagina wordt verwijderd (en er wordt geen redirect ingesteld)
  4. URL wordt verkeerd ingetikt

Waar moet een goede 404-pagina aan voldoen?

Als je bezoeker een 404-pagina te zien krijgt, wil je deze zo snel mogelijk weer op het juiste pad hebben, daarvoor kun je een pagina instellen die de bezoeker krijgt te zien als er een 404-fout is. Hiervoor kan je een plug-inn gebruiken of een pagina aanmaken en het HTACCES-bestand aanpassen.

  1. Maak een pagina aan en geef deze een naam met ‘404’ erin.
  2. Pas het htaccess-bestand aan. Dit doe je door de volgende regel toe te voegen: ErrorDocument 404 /error-404.html.
    Error-404.html is hierbij een voorbeeld. In dit gedeelte voer je de webpagina in die je hebt aangemaakt, overigens zonder de domeinnaam ervoor.

Er zijn een aantal zaken die eigenlijk voor de gehele website gelden, dus ook voor de 404-pagina.

1. Herkenbaarheid

Zorg dat de 404-pagina dezelfde uitstraling heeft als de rest van de website. Zo is het voor de bezoeker duidelijk dat hij naar de juiste website is genavigeerd. Het logo en de huisstijlkleuren zijn de meest belangrijke herkenbare elementen.

2. Content

Leg de gebruiker uit dat er iets mis is gegaan. Schrijf hier originele copy voor in de juiste tone of voice. Vaak wordt hier humor voor gebruikt om de foutmelding een positieve lading mee te geven. Stel de bezoeker gerust.

3. Help de gebruiker verder

Bied de gebruiker mogelijkheden om alsnog te vinden waar hij naar op zoek was. Bied bijvoorbeeld relevante links aan of een zoekoptie.

Hoe kun je de bezoeker nu verder helpen?

  • Bied een link naar de homepage
  • Laat de bezoeker direct zoeken met een zoekvenster
  • Wat zijn de toptaken waarvoor de bezoeker naar de website komt? Bied deze direct als links aan
  • Welke overige links wil jij als eigenaar van de website altijd aanbieden aan je bezoeker (bijvoorbeeld contact)?
  • Zorg ervoor dat de bezoeker nog een keer terugkomt (laat bijvoorbeeld een speciale aanbieding zien, of geef een cadeautje als pleister op de wond)?

Hoe weet ik of er 404-foutmeldingen op mijn website zijn?

Google Webmaster Tools en Google Analytics zijn bijvoorbeeld twee veelgebruikte tools waar je kan zien of er 404 fouten op jouw website zijn.